De toegevoegde waarde van niet standaard software voor incassobureau’s

De markt voor incassobureau’s en deurwaarders is de afgelopen jaren enorm veranderd. Dat is onder andere een gevolg van gewijzigde wetgeving en veranderingen in de wereld. Die nieuwe wereld heeft onbewust wellicht wel de grootste impact. Daar schuilen namelijk niet alleen de dreigingen, maar ook de kansen om het anders te doen. Om je te onderscheiden en misschien wel de beste dienstverlening te bieden.

Plug-and-play

Veel organisaties strooien te pas en te onpas met de term onderscheidend, maar de vraag is hoe je je in de huidige wereld kunt onderscheiden van de concurrentie. Het mag duidelijk zijn dat het niet lukt met een one-size-fits-all aanpak. Maar hoe voer je dit door en welke rol speelt techniek daarbij? Kan software zorgen dat je onderscheidend bent? Die laatste vraag kunnen we met ja beantwoorden, maar dat zal niet vanzelf gaan en het is maar de vraag of dat met "plug-and-play" software gaat lukken.

Standaard "plug-and-play" software biedt vaak de mogelijkheid om met vinkjes de applicatie beperkt naar eigen smaak aan te passen. Dat heeft als voordeel dat het relatief eenvoudig te implementeren is, maar daardoor kan de concurrentie precies hetzelfde doen. Je bent dan op dat vlak niet aantoonbaar slimmer dan de rest. Je kunt dit vergelijken met online zoeken. Iedereen kan Google gebruiken en kan dus dezelfde resultaten vinden. De één is er misschien handiger in dan de ander, maar het is een vaardigheid die relatief eenvoudig te kopiëren is. Dat is vaak ook het geval als je standaard "plug-and-play" software gebruikt en het is de vraag of dat biedt wat je morgen nodig hebt.

Nadenken over de systemen van morgen

Als je je wilt onderscheiden, of misschien moet je wel zeggen "overleven", dan zul je wellicht anders moeten gaan kijken naar de techniek die je gebruikt voor jouw dienstverlening. Bij een standaard systeem heeft de leverancier als het goed is een visie. Wil je een systeem hebben dat op maat wordt ingericht of gemaakt, dan zul jij als organisatie zelf een visie moeten ontwikkelen. Om de winnaar van morgen te zijn, moet je daarom nadenken over de wereld en systemen van overmorgen.

Het ontwikkelen, en vervolgens het implementeren, van een visie vraagt vaak om een investering in tijd en geld. Dat is soms lastig, want je weet niet zeker wat het gaat opleveren. Aan de andere kant, met een nieuwe medewerker weet je vooraf ook niet wat je krijgt. Hiermee willen we niet zeggen dat je geen medewerkers aan moet nemen, maar wel dat zekerheid niet bestaat en dat met niets doen de kans op verlies groter wordt.

Waar te beginnnen

Vooraf lijkt het voorgaande een onbedwingbare berg en we gaan hier niet beweren dat het makkelijk is, maar het is zeker te doen. Je moet echter niet in één keer de volledige oplossing willen bedenken. Het is net als de implementatie van software zelf, maak het klein zodat het te overzien is. Daarnaast kan het verhelderend werken om iemand van buiten de organisatie en wellicht wel van buiten de branche te betrekken. Iemand die weet hoe software werkt, maar vrij is van oude denkwijzen en weinig weet van een incassobureau. De branchekennis heb je namelijk zelf al in huis.

Als je nog twijfelt over bovenstaande, dan hebben we hier nog één reden om aangepaste software te willen. Als organisatie wil je uniek zijn en techniek kan daar een belangrijke bijdrage in leveren. Als je uniek bent, dan hoef je namelijk minder op prijs te concurreren. Een bedrijf als Amazon kan dat laatste prima doen, maar die combineert volume met slimme techniek en ze laten zien dat dat een dodelijke combinatie is voor de concurrentie. Veel andere bedrijven kunnen alleen niet wat Amazon kan. Slimme toepassing van software kan er echter wel voor zorgen dat de kosten van de dienstverlening verlaagd worden en lagere tarieven rendabel zijn.

Heb je interesse in dit onderwerp en vind je het interessant om hierover van gedachten te wisselen dan mag je ons een email sturen. Wij willen later dit jaar één of meerdere sessies organiseren waarin we met verschillende partijen gaan praten over hoe je als organisatie software kunt ontwikkelen. Software die past als een maatpak, maar wel op een manier waarbij je als klant niet helemaal vanaf nul hoeft te beginnen.