Case Perfetti Van Melle: MA!N maakt debiteurenbeheer benaderbaar

Het verhaal van Perfetti Van Melle begint in 1900 en met meer dan 17.000 medewerkers zijn zij het op twee na grootste zoetwarenconcern. Je kent hen waarschijnlijk het beste van merken als Mentos, Smint, Klene en Chupa Chups.

Perfetti Van Melle werkt al sinds 2008 met onze software, waarbij zij gestart zijn met Collect-iT en later zijn overgestapt op MA!N. In eerste instantie werd de applicatie gebruikt om eenvoudig brieven te kunnen versturen en acties vast te leggen, inmiddels is dat volledig debiteurenbeheer aangevuld met risk management en wordt het in meerdere landen gebruikt. Marcel Jaspers is vanuit Perfetti Van Melle het eerste aanspreekpunt voor CE-iT binnen Nederland.

Perfetti Van Melle

Debiteurenbeheer

De klanten Perfetti Van Melle verschillen onderling sterk en daarom is het belangrijk om debiteuren op verschillende manieren te kunnen bewaken en aanmanen. Iets wat MA!N volgens Marcel uitstekend faciliteert.

Klanten zijn bij Perfetti Van Melle onderverdeeld in vier typen: Groot, Normaal, Klein en Inter Company. Voor elke type zijn er vervolgens vier bewakingsprofielen mogelijk:

  • Enkel monitoring: hierbij wordt elke actie uiteindelijk door de medewerker bepaald.
  • Goed betalend: deze debiteur wordt niet “agressief” gevolgd en MA!N stelt de eerste actie voor een week na het vervallen van de oudste factuur.
  • Normaal: MA!N initieert de eerste dag na het vervallen van de oudste factuur de eerste actie.
  • Slecht betalend: MA!N komt al met acties voordat de vervaldatum is bereikt.

Door deze verdeling kan Perfetti Van Melle debiteuren een specifieke behandeling geven en toch met een standaard proces werken. MA!N verstuurt daarbij correspondentie in het Nederlands, Engels en Frans. De taal die door MA!N wordt gehanteerd wordt bepaald op basis van de taalcode van de debiteuren, waarbij Engels de standaard is.

Op het moment dat er een dispuut is op een factuur dan wordt deze uitgezonderd van aanmanen, zodat de debiteur hier geen acties meer voor ontvangt zolang het dispuut niet is afgehandeld.

Risk

Met MA!N heeft Perfetti Van Melle ook een koppeling met Graydon in gebruik genomen, waarbij MA!N het volledige rapport importeert en aan een debiteur koppelt. Op basis van de informatie in het rapport wordt met de account manager gekeken wat de best passende oplossing is voor een klant qua risico en kredietlimiet. In MA!N wordt zowel deze intern vastgestelde kredietlimiet als die van Graydon getoond, zodat medewerkers een volledig beeld hebben.

“MA!N maakt het debiteurenbeheer heel benaderbaar.”

Account managers

Marcel vertelt dat account managers, vooral internationaal, inzicht wilden hebben in de openstaande facturen en het betaalgedrag van debiteuren. Daarom is er een online-kijkfunctie waarmee account managers via het web altijd inzage hebben in de laatste stand van zaken.

Waarom MA!N

Perfetti Van Melle heeft lange tijd gebruik gemaakt van Collect-iT en volgens Marcel was dat al een mooie applicatie om snel acties te kunnen verwerken en voor het beheren van debiteuren. Dat was de eerste behoefte en met de overstap naar MA!N heeft Perfetti Van Melle volgens Marcel een volgende stap in de professionalisering van het credit management kunnen zetten:

“Collect-iT sloot al goed aan bij de behoefte, maar met MA!N is dit nog een stuk beter. Zowel functioneel als qua gemak voor de gebruiker is er een grote stap gezet. Als andere landen binnen de organisatie MA!N zien, dan zijn zij direct enthousiast en willen zij de software vervolgens ook implementeren. MA!N maakt het debiteurenbeheer heel benaderbaar.”

Plannen voor de toekomst

In de nabije toekomst wil Perfetti Van Melle meer gaan doen met de data die binnen MA!N beschikbaar is. De analyses die voortkomen vanuit die data kunnen vervolgens weer leiden tot verdere optimalisatie van de processen. Eén van ideeën daarbij is een score card voor debiteuren, berekend door MA!N.

Perfetti Van Melle maakt al meer dan tien jaar gebruik van onze software en is een mooi voorbeeld van hoe je op eenvoudige wijze grote voordelen kunt behalen met MA!N.

Als je wilt weten hoe andere klanten MA!N gebruiken voor het debiteurenbeheer, dan is de case van Wagenborg Nedlift wellicht ook interessant om te lezen. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je periodiek een e-mail met een update over alle ontwikkelingen.